دوره 8، شماره 27 - ( 2-1397 )                   جلد 8 شماره 27 صفحات 81-94 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari M, Zahedfar K, Ayagh Z. Understanding the users’ initial trust of social networks . فصلنامه فناوری اطلاعات. 2018; 8 (27) :81-94
URL: http://jor.iranaict.ir/article-1-704-fa.html
اکبری محسن، زاهدفر کامران، ایاغ زهرا. درک اعتماد اولیه کاربران به شبکه‌های اجتماعی. فصلنامه فناور اطلاعات و اتباطات ایران. 1397; 8 (27) :81-94

URL: http://jor.iranaict.ir/article-1-704-fa.html


دانشگاه گیلان
چکیده:   (2782 مشاهده)

شبکه های اجتماعی یکی از انواع رسانه های اجتماعی محسوب می شوند که در سال های اخیر در زندگی کاربران اینترنتی آنچنان تأثیرگذار بوده اند که شکل های ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانه های جدید تأثیر پذیرفته است و در آینده نقش به مراتب مهم تری را بازی خواهند کرد. از سوی دیگر اعتماد یکی از عوامل اصلی ایجاد رضایت و تکرار استفادۀ کاربران از خدمات برخط است. لذا این پژوهش مدل بسط احتمالی را برای شناخت عوامل مؤثر بر اعتماد اولیه کاربران به شبکه های اجتماعی (فیس‌بوک) به کار گرفته است و بیان می کند که کاربران از طریق دو مسیر مرکزی و جانبی نگرش خود را تغییر می دهند. نشانه‌های مرکزی شامل کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات و نشانه‌های جانبی شامل کیفیت سیستم، امنیت ساختاری و شهرت هستند. خودکارآمدی اثرات نشانه‌های مرکزی و نشانه‌های جانبی را بر اعتماد اولیه تعدیل می کند. جامعه آماری این پژوهش، کاربران ایرانی فیسبوک می باشند. داده های مورد نیاز پژوهش از طریق ارتباط با صفحات شخصی افراد و صفحات عمومی (مربوط به گروه­ها، شهرها، فعالیت­ها، دانشگاه­ها و ... ) فعال در این شبکه اجتماعی جمع آوری گردید. بدین منظور لینک پرسشنامه آنلاین طراحی شده بر روی تارنمای docs.google.com در اختیار آنان قرار گرفت. در این پرسشنامه از مقیاس ٥ گزینه ای لیکرت از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (5) استفاده شد و در پایان تعداد ٤٠۶ پرسشنامه جمع آوری گردید که با توجه به جدول جرسی و مورگان، برای انجام پژوهش در جامعه بی نهایت، مطلوب می باشد. روایی پرسشنامه از طریق نظرخواهی از خبرگان و اساتید دانشگاه و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ تأمین گردید و نشان دهنده حد مطلوب پایایی است. داده ها با نرم افزار آماری SmartPLS2  تحلیل شد. طبق نتایج به دست آمده از میان متغیرهای مستقل این پژوهش خودکارآمدی، شهرت و امنیت ساختاری به ترتیب با ضریب مسیر 47/0، 23/0 و 20/0 بیشترین اثر را بر اعتماد اولیه دارند و کیفیت سیستم کمترین اثر را بر اعتماد اولیه با مقدار 07/0 دارد. همچنین نتایج بیانگر این مطلب بوده که خودکارآمدی تنها اثر کیفیت سیستم را بر اعتماد اولیه تعدیل می کند. بنابرین از آن جایی که خودکارآمدی جدای از نقش تعدیل گریش به طور مستقیم نیز بیشترین تأثیر را بر اعتماد اولیه دارد؛ طراحان شبکه های اجتماعی باید به این عامل توجه ویژه ای داشته باشند به گونه ای که یادگیری آن آسان و فرآیند استفاده ازآن برای کابران واضح و قابل فهم باشد.

متن کامل [PDF 563 kb]   (842 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوری اطلاعات و ارتباطات
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb