دانشگاه جهرم
چکیده: (869 مشاهده)
بشر در زندگی خود به منظور تامین مایحتاج زندگی، همواره از مشاوره و پیشنهادهای دیگران که بهصورت شفاهی و یا نوشتاری ارائه میشوند، بهره گرفته و آنها را در تصمیم گیری های خود لحاظ مینماید. امروزه با پیشرفت فنّاوری و گسترش کسب و کار الکترونیکی در بستر وبسایت های اینترنتی، فصل جدیدی از زندگی دیجیتال به کمک سیستمهای توصیهگر آغاز گردیده است. مهمترین هدف در این سیستمها، جذب مشتریان و جلب اعتماد آن ها از طریق ارائه بهترین و مناسبترین پیشنهاد خرید محصولات، با توجه به علایق و سلایق آن ها میباشد. در این پژوهش سعی گردیده است، به کمک ارتباطات موجود در هستانشناسیِ DBpedia اطلاعاتی در ارتباط با حوزه فیلم استخراج گردد. سپس ساختار سیستم توصیهگر طراحی و پیادهسازی شده و به کمک اطلاعات موجود برروی پایگاه داده MovieLens عملکرد سیستم توصیهگر مورد ارزیابی قرار می گیرد. بنابر تستهای انجام شده، مدل پیشنهادی در میان سایر روش هایی که به نحوی از وب معنایی بهره میبرند، از کارایی بالاتری برخوردار است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
فناوری اطلاعات و دانش دریافت: ۱۳۹۳/۳/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۳۱