دوره 8، شماره 29 - ( 2-1397 )                   جلد 8 شماره 29 صفحات 41-54 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A method for clustering customers using RFM model and grey numbers in terms of uncertainty. فصلنامه فناوری اطلاعات. 2018; 8 (29) :41-54
URL: http://jor.iranaict.ir/article-1-335-fa.html
غلامیان محمدرضا، مظفری عظیمه. ارائه روشی برای بخش‌بندی مشتریان با استفاده از مدل RFM در شرایط عدم قطعیت. فصلنامه فناور اطلاعات و اتباطات ایران. 1397; 8 (29) :41-54

URL: http://jor.iranaict.ir/article-1-335-fa.html


دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (2485 مشاهده)

هدف از انجام این پژوهش ارائه روشی برای بخش‌بندی مشتریان بانک بر مبنای مدل RFM در شرایط عدم قطعیت می‌باشد. در چارچوب پیشنهادی این پژوهش پس از تعیین مقادیر شاخص‌های مدل RFM شامل تازگی مبادله (R)، تعداد دفعات مبادله (F) و ارزش پولی مبادله (M) برای از بین بردن عدم قطعیت حاکم بر آن‌ها، از تئوری اعداد خاکستری استفاده شده و با استفاده از یک روش متفاوت به بخش‌بندی مشتریان پرداخته شده است. به این ترتیب مشتریان بانک به سه بخش یا خوشه اصلی تحت عنوان مشتریان خوب، معمولی و بد تفکیک شده اند. پس از اعتبارسنجی خوشه‌ها با استفاده از شاخص‌های دان و دیویس بولدین، ویژگی‌های مشتریان در هر یک از بخش‌ها شناسایی شده است. در پایان نیز پیشنهادهایی جهت بهبود سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ارائه می‌گردد.

متن کامل [PDF 1067 kb]   (1117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فناوری اطلاعات و دانش
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved |

Designed & Developed by : Yektaweb