Saberi, Montazer G. Personalized E-learning Environment Using Fuzzy Recommender System base on Combination of Learning Style and Cognitive Trait. فصلنامه فناوری اطلاعات. 2010; 2 (3 and 4) :91-109
URL:
http://jor.iranaict.ir/article-1-266-fa.html
صابری نفیسه، منتظر غلامعلی. شخصی سازی محیط یادگیری الکترونیکی به کمک توصیه گر فازی مبتنی برتلفیق سبک یادگیری و سبک شناختی. فصلنامه فناور اطلاعات و اتباطات ایران. 1389; 2 (3 و 4) :91-109
URL: http://jor.iranaict.ir/article-1-266-fa.html
دانشکدهی فنی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (13097 مشاهده)
شناسایی اولویتها و ویژگیهای یادگیرندگان امری ضروری در
شخصی سازی محیط آموزش الکترونیکی است به طوری که بدون
شناخت ویژگیهای ذهنی یادگیرنده از یک طرف و رویکردهای
یادگیری از طرف دیگر شخصی سازی تحقق نمییابد. هرچه این
شناخت کاملتر و با دقت بیشتری انجام پذیرد، مدل یادگیرنده مبتنی
بر این شناخت از قابلیت اعتماد بیشتری برخوردار است. دراین
تحقیق تلاش شده تا از تلفیق نظریات مؤثر در شناسایی
رویکردهای یادگیری مانند سبک یادگیری و سبک شناختی استفاده
شود. برای کاهش عدم قطعیت در بیان نظریات یادگیرندگان، از
منطق فازی بهره بردهایم. این تحقیق در قالب سیستم توصیه گر
فازی در بطن سامانه آموزشیار هوشمند در یک نیمسال تحصیلی
بر روی تعدادی از دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی در
رشته مهندسی در دو مرحله اجرا شد؛ بدین ترتیب که در گام اول
و بر روی نیمی از درس پارها از توصیه های مبتنی بر سبک
یادگیری و در گام بعد و بر روی نیمه دوم درس پارها، از هم
افزایی توصیههای مبتنی بر سبک یادگیری و سبک شناختی با هم
استفاده شد. در تمامی مراحل ارائه دروس، توانمندی یادگیرندگان
بر اساس نظریه پرسش -پاسخ فازی پایش و ارزیابی میشود. بعد
از تلفیق توصیهها بهبود چشمگیری در معیارهای سنجش سامانه -
های آموزشیار هوشمند ملاحظه میگردد که بیانگر دقت بالای
توصیههای ارائه شده در زمان مناسب است، بهطوریکه زمان
یادگیری مؤثر و میزان ارجاع به آموزشیار(استاد) کاهش یافته و
نگرش نسبت به محیط آموزش الکترونیکی که به صورت
افزایش میزان رضایت و موفقیت تحصیلی تعریف میشود رشد
داشته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فناوری اطلاعات و ارتباطات دریافت: ۱۳۹۲/۵/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۵/۱۱