دانشگاه بوعلی سینا
چکیده: (121 مشاهده)
با توسعه وب 2 و شبکههای اجتماعی، مشتریان و کاربران نظرهای خود را دربارهی محصولات مختلف با یکدیگر به اشتراک میگذارند. این نظرها به عنوان یک منبع ارزشمند، جهت تعیین جایگاه کالا و موفقیت در بازاریابی، میتواند مورد استفاده قرار گیرد. استخراج نواقص گزارش شده از میان حجم زیاد نظرهایی که توسط کاربران تولید شده از مشکلات عمده این زمینه تحقیقاتی است. مشتریان و مصرفکنندگان با مقایسه محصولات تولیدکنندگان مختلف نقاط قوت و ضعف محصولات را در قالب نظرهای مثبت و منفی بیان مینمایند. طبقهبندی نظرات بر اساس واژگان حسی مثبت و منفی در متن نظر به اسناد حاوی گزارش نقص و فاقد آن نتیجه درست و دقیقی در پی ندارد. چون گزارش نواقص صرفاً در نظرات منفی صورت نمیگیرد. ممکن است که مشتری نسبت به یک کالا حس مثبتی داشته باشد و با این حال در نظر خود یک نقص را گزارش نماید. بنابراین چالش دیگر این زمینه تحقیقاتی طبقهبندی درست و دقیق نظرات است. برای حل این مشکلات و چالشها، در این مقاله روشی موثر و کارا برای استخراج نظرهای حاوی گزارش نقص محصول از نظرهای آنلاین کاربران ارائه گردیده است. بدین منظور طبقهبند جنگل تصادفی برای تشخیص گزارش نقص و تکنیک بدون ناظر مدلسازی موضوعی تخصیص پنهان دیریکله را برای ارائهی خلاصهای از گزارش نقص بکار گرفته شدند. برای تحلیل و ارزیابی روش پیشنهادی از دادههای وب سایت آمازون استفاده شده است. نتایج نشان داد جنگل تصادفی حتی با تعداد کم دادههای آموزشی عملکرد قابل قبولی برای کشف گزارش نقص دارد. نتایج و خروجیهای استخراج شده از اسناد حاوی گزارش نقص، شامل خلاصهی گزارش نقص جهت سهولت در تصمیمگیری تولید کنندهگان، یافتن الگوهای وجود گزارش نقص در متن به صورت خودکار و کشف جنبههایی از محصول که بیشترین گزارش نقص مربوط به آنها میباشد، نشان دهنده توانایی روش تخصیص پنهان دیریکله است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فناوری اطلاعات و دانش دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۹/۲/۳